Uitgelicht

Hardlooptrainer

In mei 2021 heb ik de cursus gedaan voor hardlooptrainer. Dit heb ik gedaan in het midden van het land, onder leiding van Aart Stigter. Eén van nederlands beste marathonlopers uit zijn periode. Dit was een leerzame en vooral ook leuke cursus.

Sinds die tijd geef ik regelmatig trainingen aan groepen hardlopers. Dit doe ik via Runnersworld in Bergen op Zoom en ik val af en toe in bij atletiekvereniging Diomedon in Steenbergen(NB).
runnersworld

Dit zijn heel uiteenlopende trainingen. Je moet dan denken aan intervaltrainingen, loopscholing en looptechniek. De ene keer trainen we op asfalt en de andere keer gaan we het bos in. Zo houden we de variatie groot en wordt het ook niet saai.

Sinds kort ben ik ook Stryd Coach. Dit houd in dat ik mensen, die met een Stryd footpod lopen, kan helpen om gericht op vermogen te trainen.
Stryd-Coach-Badge_150dpiOok geef ik 1 op 1 training aan mensen die dit fijner vinden. Zo kan ik nog gerichter op de wensen van de loper ingaan. Of dit nu een beginnende loper is of iemand die voor een pr op de marathon gaat.
Heb je een bedrijf of werk je voor een bedrijf en wil je samen met je collega’s een bepaald doel bereiken, dan kan ik daar ook bij helpen.

Voor meer informatie kun je me altijd mailen op markoloopthard@gmail.com.

Mvg Marko Bastiaanse

 

 

Agge mar leut et (Als je maar lol hebt)

Het is alweer even geleden dat ik hier een stukje heb geschreven. Het ontbrak me gewoon aan tijd en ik heb ook even niet hardgelopen.
Een paar kleine blessures en ook de broodnodige rust hebben ervoor gezorgd dat ik minder heb gelopen. Een marathontraining is best een intensieve bezigheid en dat in combinatie met het training geven, vraagt het lichaam wel eens om het wat rustiger aan te doen. En dat doe ik dan maar.

Het training geven geeft me overigens wel heel veel energie en vooral als de groep zelf ook heel enthousiast is gaat het allemaal vanzelf.

Momenteel zitten we midden in de vastenavend (carnaval) en speel ik dit jaar voor het eerst in een bandje en dan is de motivatie om ook nog eens te gaan hardlopen ver te zoeken. Ook omdat je met zo’n bandje de hele middag, en soms wat langer, rond loopt en toch wel je kilometers maakt. En zoals ik al zei, het is voor mij de eerste keer en dus ook erg wennen. Woensdag pak ik mijn trainingen weer op en ga ik weer heerlijk hardlopen.

Gisteren (27-02) bericht van TUI gekregen dat ik ingeloot ben voor de marathon van Londen. Dat wil dus zeggen dat ik via TUI de reis kan gaan boeken en daarmee dus ook het felbegeerde startbewijs heb voor de marathon van Londen. Dit gaat dan mijn 3e World Major Marathon worden. Hier ben ik echt superblij mee en ondanks dat het wat kost ga ik er natuurlijk wel voor, want wanneer krijg je nu nog meer deze kans.. De marathon van Londen is op 2 Oktober van dit jaar.

Ik ga nog even een paar dagen vastenavend vieren en veel muziek maken.

Grt Marko

Het mag weer

Hier ben ik weer met een nieuwe blog. En het is alweer twee weken verder, de tijd gaat snel.

Gelukkig mag er weer normaal training gegeven worden buiten, natuurlijk met zoveel mogelijk de 1,5m in acht houden. Vorige week donderdag in Roosendaal weer training gegeven en het was weer als vanouds gezellig. We hebben een rustig rondje gedaan met een aantal versnellingen erin, en voor sommigen was het toch ff pittig.
Zaterdag ging ik weer aan de slag met de Runnersworldgroep in Bergen op Zoom. Een leuke fartlek-training die uiteindelijk toch nog wel pittig bleek, maar iedereenheeft alles gegeven en het was fijn om de mensen weer te zien genieten van de groepstraining.

Afgelopen woensdag werd ik gevraagd de training over te nemen van Fred in Steenbergen. Op de baan bij Diomedon had ik een interval training uitgezet. Vier keer een serie van 100mtr, 200mtr, 300mtr, 400mtr met tussendoor 100mtr rust. Na elke serie 200mtr rust. Het is voor mij dan fijn om te horen dat het een pittige, maar leuke training is. Doen we snel nog een keer.

De week ervoor hadden we ook al op de baan getraind en ook een interval. De baan was toen nat en glad en daardoor had ik wat spieren verrekt en toch een week last van gehad. De training verliep toen wel heel goed en de snelheid zat er goed in, net geen 24km/h bij de 100mtr sprint. Ik heb toen eens nagedacht hoe het zou zijn om op spikes te gaan lopen. Je hebt dan meer grip en misschien gaat het wel sneller.

Via marktplaats een par gebruikte spikes gekocht en daar afgelopen woensdag eens mee gelopen. Natuurlijk wel eerst nieuwe spikes erin gedraaid voor de optimale grip. Het is een andere ervaring van lopen. Je hebt inderdaad meer grip, maar ook totaal geen demping. Ik ging niet zo hard als de week ervoor, maar kreeg wel wat last van mijn scheenbenen. Over een paar weken probeer ik het nog een keer.

Komende week mag ik weer een aantal trainingen verzorgen. Wil je nu ook een keer een training van mij, laat het me dan gerust weten via markoloopthard@gmail.com

Marko

Effe wennen

De eerste twee weken van het nieuwe jaar zitten er alweer bijna op. Waarschijnlijk hebben de meesten van jullie de eerste hardloopkilometers er al gemaakt voor 2022. Wat zijn jullie doelen dit jaar? Een 5 kilometer of misschien een marathon. Laat het me maar weten en dan kunnen we elkaar motiveren gedurende het jaar.

Ook mijn marathon training is gestart. Op 24 april ga ik, als het doorgaat, de marathon van Enschede lopen. De oudste marathon van Nederland.
Ik heb er voor gekozen om deze keer te gaan trainen via Stryd. Voor diegene die niet weten wat Stryd is zal ik het even kort uitleggen. Stryd is een bedrijf dat een footpod heeft ontwikkeld die het vermogen meet waarmee je loopt. Dit is een techniek die veel in het wielrennen wordt gebruikt en dus is overgewaaid naar het hardlopen. Op de website prorun.nl kun je hier nog veel meer informatie over vinden en ook zijn er diversen boeken over geschreven door o.a. Koen de Jong.

Als je al gebruik maak van de Stryd kun je via de app of website een trainingsschema op maat krijgen. Deze berekend je trainingen aan de hand van je gelopen vermogen.
Ik heb dit dus ook gedaan en ik was toch ergens wel heel erg verrast. Niet alleen doordat de eerste weken van de trainingen heel rustig zijn. Korte duur en op laag vermogen en in mijn geval ook een lage snelheid.
Maar wat me nog het meest verbaast is dat Stryd mij een beoogde marathontijd geeft van 2:45:00. Als ik dat zou kunnen lopen komt er een feestje. Allemaal puur theoretisch natuurlijk.
Zelf heb ik een eindtijd ingevoerd van 3:10:00 en dan geeft Stryd het te lopen vermogen aan. Ook dit vermogen is volgens mij puur theoretisch, want het is een vermogen waarvoor ik heel rustig moet lopen. We gaan het zien, ik blijf de trainingen gewoon volgen en wie weet wordt het nog zwaarder.

Elke 4 weken loop ik een testrondje op hoge snelheid om op die manier mijn omslag punt te bepalen. En dat omslag punt is dan mijn CP, oftewel Critical Power. Dit ligt anders dan wanneer je je omslagpunt op hartslag bepaald. Het is weer een hele nieuwe manier van trainen, maar ik leer er weer van.

Ik ga ook de online cursus volgen om Stryd Coach te worden, dus binnenkort kan ik ook mensen gaan begeleiden die op vermogen willen gaan lopen.

Tot de volgende keer maar weer
Grt Marko

Halve marathon

Zoals ik al in mijn vorige blog schreef, heb ik een griepje gehad van zo’n twee weken. Hier heb ik niet al teveel last meer van en heb vorige week weer lekker kunnen hardlopen. Op maandag een half uurtje op het gemakje en dat ging eigenlijk helemaal niet slecht en het voelde ook weer heerlijk om weer te kunnen lopen. Rustig aan beginnen en niet meteen volle bak gaan.
Dat was ook het plan voor de dinsdag, een half uurtje lopen. Dit keer een kleine interval gedaan om te voelen hoe dat zou gaan. En ook dit voelde weer heerlijk.

Deze test loopjes heb ik gedaan omdat ik ook nog een halve marathon op de planning had staan met kerst. De Go Dare Christmas Virtual Run.

Go Dare is een energie drankje en zij hebben afgelopen jaar 5x een virtualrun georganiseerd. Je kon dan zelf de afstand kiezen en als je je run had volbracht kreeg je een mooie troffee thuis gestuurd. Een houtenblok met daarin de naam van de run en je gelopen tijd. Zo hadden ze een run met pasen, halloween en natuurlijk ook met kerst. Als je ze dan alle 5 volbracht had kon je er een mooie toren van maken.

Ik zelf heb er 2 moeten missen helaas, maar deze laatste wilde ik toch gaan lopen. Misschien niet helemaal slim om na 2 weken ziek te zijn geweest toch een halve marathon te gaan lopen. Zo eigenwijs als dat ik ben doe ik het dan toch.
Vrijdag de 24e heb ik de stoute hardloopschoenen aangetrokken en ben maar eens op pad gegaan. Voor de gelegenheid gekozen voor de Brooks Hyperion Elite 2, de carbonschoen van Brooks. Niet dat ik er persé harder door ga lopen, maar ze lopen wel lekker.
Vanuit Halsteren, parallel aan de A4, richting Steenbergen gelopen om van daar uit weer deels langs de A4 terug naar Halsteren. Op sommige momenten had ik wel moeite om te blijven lopen, wilde eigenlijk liever gaan wandelen. Uiteindelijk niet gaan wandelen en lekker stug door blijven lopen.
Met een eindtijd van 1:41:11 (ongeveer) ben ik toch nog best tevreden, gezien de voorbereiding. Een bevestiging dat de basis er goed in zit.

Met kerst lekker rustig aan doen, even de spierpijn verwerken van de loop. Dat is dus wel het nadeel als je effe niet gelopen heb en weer een halve marathon gaat lopen. Dat heb ik er wel voor over.
En tweede kerstdag dacht ik even was was op te vouwen. Dit is ook wel gelukt, maar met als gevolg dat ik nu wederom niet kan lopen omdat het inmijn rug geschoten is.
Maandag kon ik bijna niet lopen van de pijn, maar met de juiste medicatie gaat het wel redelijk. Nu afwachten wanneer dit weer over is en dan rustig aan de marathon training beginnen.

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond en sportief 2022

Marko