Uitgelicht

Mijn allereerste blog

Uiteindelijk kun je niet achterblijven. Tenminste dat dacht ik, dus maar een blogsite begonnen. Hier probeer ik jullie mee te nemen in mijn passie voor het hardlopen en alles wat daar omheen hangt.

20210518_083541

Ik zal eerst beginnen met mezelf voor te stellen.
Mijn naam is Marko Bastiaanse, 46 jaar en getrouwd met Wigdis. Samen met mijn vrouw hebben we twee mooie dochters. Djinn (13) en Yuna (10). We zijn een sportief gezin. Mijn vrouw loopt ook hard en beide dochters zitten bij atletiekvereniging Spado in Bergen op Zoom.
Ik ben werkzaam als brandweerman in Bergen op Zoom en werk in de 24 uurs dienst. Dat betekend dat ik 24 uur werk en dan 48 uur vrij ben. Dit doe ik nu 19 jaar beroepsmatig en in 1994 ben ik als vrijwillig brandweerman begonnen in Halsteren.
Verder heb ik naast het hardloper nog meerdere hobby’s. Vorig jaar februari ben ik begonnen met drumles te nemen en ik doe ook graag af en toe auto’s poetsen.
Meer over mij kun je hier lezen, anders wordt dit wel een heel erg lang verhaal.
Ik ga proberen zoveel mogelijk content te plaatsen over van alles en nog wat wat met hardlopen te maken heeft.
Mijn trainingen, onderzoeken, trainers aspiraties en product reviews.

Ik hoop dat jullie er veel lees plezier aan zullen beleven en laat zeker een comment achter zodat ik mezelf kan verbeteren.

Groet Marko

Langzaamaan steeds beter

Bijna vergeten om jullie bij te praten over mijn hardloopleven. Dus dan vandaag toch nog maar even doen.

Maandag 06-09

Vandaag sinds lange tijd weer eens naar de sportmasseur geweest, en wat was dat nodig zeg. Vorig jaar natuurlijk niet kunnen gaan door alle dingen die gebeurd zijn. Laatste tijd kreeg ik steeds vaker een soort van kramp gevoel in mijn benen en veel spierpijn in mijn bovenbenen.

Even de benen laten masseren door Johan en het voelde meteen een stuk beter. Daarna kon ik meteen door naar Orthomedic in Wouw, de fysio. Omdat de klachten nog niet over waren heb ik wat oefeningen meegekregen die ik thuis en bij de brandweer kan doen. Hier zitten ook wat balans oefeningen bij en die kunnen wel lastig zijn, lachwekkend ook om te zien.

’s Avonds stond er de informatieavond gepland voor de beginnerscursus hardlopen bij Spado. Hier naar toe om ook mijzelf voor te stellen. Op dinsdagavond ga ik de groep begeleiden en ze klaar stomen om uiteindelijk 5km of 30 minuten aan één stuk te kunnen hardlopen.

Leuke avond met allemaal enthousiaste mensen, dus dat gaat zeker goedkomen.

Dinsdag 07-09

Omdat mijn lichaam nog niet helemaal op het niveau is van wat ik gewend ben, loop ik dus een heel stuk minder. En omdat ik ook al een hele lange tijd slecht slaap en niet uitgerust uit bed kom, maar eens een afspraak gemaakt bij de huisarts.

Vandaag langs geweest met de mededeling dat ik een vermoeden heb van slaap-apneu. Inmiddels ook een telefonisch consult gepland staan met het ziekenhuis en nu afwachten wat ze van plan zijn met me. Als ik uiteindelijk maar beter kan gaan slapen, en uitgerust ben. Dan kan het lopen mogelijk ook weer beter worden.

In de middag nog drumles gehad, de eerste na de vakantie. Toch weer lekker om te doen.

Woendag 08-09

Wederom een dag van niet lopen. ’s Avonds Yuna naar atletiektraining gebracht.

Donderdag 09-09

Vandaag de auto van een kennis gepoetst, want deze moet ingeleverd worden bij de leasemaatschappij en dan moet hij netjes zijn. Het was ook wel erg nodig, vooral als er 4 jaar lang niets aan gedaan is.

In de middag kreeg ik een berichtje van Fred of ik ’s avonds de training van Runnersworld in Roosendaal over zou willen nemen. Uiteraard geen probleem.

Met een klein groepje zijn we om 19:30 gestart met de training en een flinke regenbui van 5 minuten, maar het mocht de pret niet drukken. De groep heeft mij een leuke ronde door Roosendaal laten zien en het was een erg leuke training.

Vrijdag 10-09

Een goede voorbereiding is alles bij het hardlopen, daarom ga ik sinds 2 jaar elke 8 weken bij de pedicure langs. Heerlijk om je voeten te laten verzorgen en sinds ik dit doe heb ik ook geen pijnlijke voeten meer tijdens het hardlopen.

’s Avonds hebben we een leuke avond gehad met de PV van de brandweer Halsteren. Deze bestaat 50+1 jaar en hebben we lekker gegeten bij 1633. Ook al had het wat voeten in de aarde om het juiste op ons bord te krijgen.

Zaterdag 11-09

De eerste dienst bij de brandweer na 4 weken vakantie. Zoals vaak bij goed weer gaan de mannen beachvolleyballen en ga ik mijn rondjes hardlopen. Vanwege de vermoeidheid heb ik het rustig aan gedaan en wat plannen gemaakt van de komende trainingen die ik ga geven bij Runnersworld Bergen op Zoom.

Zondag 12-09

Hier kan ik kort over zijn. De enige sport die ik gedaan heb is het kijken naar de F1.

Komende week staan er weer een aantal trainingen op het programma, zowel die ik geef als die ik gevolgd heb.

Tot volgende week

Terug naar normaal

Het normale leven met school en werk bedoel ik dan natuurlijk, de rest zal nog wel even gaan duren.

De vakantie zit er weer op en ik zoals jullie al gemerkt hebben is er vorige week geen blog geweest. Even een week niets, ook niet hardlopen. Ik had mezelf verplicht echt helemaal niet te gaan hardlopen tijdens onze week in Volendam, ook al had ik dat erg graag gedaan. Wigdis heeft wel een aantal keer gelopen en dus was ik wel een beetje jaloers, maar je moet wat om te herstellen.

Afgelopen vrijdag zijn we thuis gekomen en wat was het weer heerlijk om op mijn eigen bed te kunnen slapen. De bedden in het huisje waren niet de allerbeste zullen we maar zeggen.

Zaterdag moesten de cavia’s opgehaald worden op het logeeradres. Wigdis zou daar te voet naar toe gaan en dan zou ik vanuit Roosendaal weer naar huis lopen. Dit was meer om praktische redenen, omdat anders de cavia’s en de spullen niet in de auto passen.

Van Roosendaal naar Halsteren is het zo’n 15km, dus eigenlijk iets teveel om meteen weer te lopen, maar ja als je eigenwijs bent…..

Op zich voelde het niet slecht, maar ik merkte wel dat mijn lichaam er nog niet helemaal klaar voor was. Toch nog redelijk en lekker kunnen lopen.

Inmiddels is het nu weer maandag (06-09) en ben ik sinds lange tijd weer naar de sportmasseur geweest. Dat was best wel weer pijnlijk. Daarna door naar de fysio en daar heb ik enkele oefeningen meegekregen om de pijn in mijn lies te verminderen.

Omdat ik van de zaterdag toch een goed gevoel had, mijn trainingen weer ingepland. 10 Oktober is de Antwerp 10 Miles en daar wil ik toch goed getraind aan de start staan. Vanmiddag een uurtje lopen op 5:00/km. Dat lukte dus helemaal niet en ben omgedraaid en naar huis gesukkeld. Mijn lichaam heeft er momenteel geen zin in en toch maar het besluit genomen om even niet hard te lopen en in plaats daarvan te gaan wandelen. Morgen even de dokter bellen, omdat we het vermoeden hebben dat ik slaapabneu heb. Misschien komt daar ook de vermoeidheid vandaan.

Wordt vervolgd.

Overtraind?

Mijn vakantie is eindelijk begonnen en dus nog meer tijd om te kunnen hardlopen. Althans……..dat dacht ik dan. Sinds 2 weken loop ik bij de fysio vanwege pijn in mijn lies. De peesplaat in mijn linker bovenbeen is geïrriteerd en het wordt ook weer hoog tijd om weer eens bij de sportmasseur langs te gaan.

Inmiddels al een aantal afspraken ingepland bij de masseur en samen met de fysio ga ik kijken wat we aan de blessure kunnen doen. Tijdens het hardlopen heb ik geen last van die blessure, dus dat kan gewoon door gaan.

Maandag 16-08

Vandaag een duurloop op het programma van een uur in een tempo van 5:00/km. Dit ging eigenlijk best goed en het tempo lag wat hoger dan gepland, 4:47/km. ’s Avonds zou ik de training weer verzorgen voor de maandaggroep van Diomedon. Ik was al eens eerder getipt om naar het Krabbenbos gegaan en nu had dan ook eindelijk de juiste lokatie gevonden. Om 19:00 verzameld bij het sportpark op de Welberg en van daaruit het bos in. Gelukkig waren er mensen die bekend waren in het bos, en dat we zo een mooie ronde van 1 kilometer hadden om te lopen. De regen van die ochtend had het parcours gelukkig niet teveel verpest en konden we dus ook normaal ons rondje lopen. In totaal 7 kilometer gelopen en daarna weer op de fiets naar huis.

Dinsdag niets gedaan, omdat ik merkte dat mijn lichaam nog herstellende was. Zou ik dan toch teveel gedaan hebben de laatste weken?

Woensdag 18-08

Ook vanavond weer training geven bij Diomedon Een leuk clubje van 14 en de training werd een pyramide-training op het fietspad langs de Steenbergseweg. Ik was iets eerder vertrokken op de fiets om te kijken hoe ik het ging aanpakken. Het werd een training tussen de lantaarnpalen, in het patroon van 1-2-3-4-3-2-1 met telkens 1 lantaarnpaal rust. Dit hebben we 5x gedaan en daarna weer rustig uitgelopen richting het sportpark.

Wat me het meeste opviel die avond was mijn eigen vorm, die ging helemaal nergens over. Normaal gesproken kan ik goed meekomen met de snelsten, maar deze avond moest ik zelfs de langzamere lopers voorbij laten gaan. Ik kon het tempo niet volhouden. Dit was voor mij het signaal dat ik toch wel eens overtraind zou kunnen zijn.

Sinds dat moment gekozen om het even wat rustiger aan te gaan doen. Gelukkig voor mij kwam het bericht dat de dam tot damloop niet door zou gaan. Stiekem toch een opluchting, want nu hoefde ik mijn trainingen niet meer te doen en kan ik echt rust gaan nemen.

Zaterdag 21-08

Niet hardlopen vandaag, maar wandelen. Mijn oudste dochter, Djinn, heeft in de vakantie enkele folderwijken overgenomen en deze zaterdag waren het 2 routes die ze moest doen. En hierbij ook nog een extra flyertje, dus dubbel zoveel werk. Omdat ik het ook wel leuk vind om te doen heb ik aangeboden om haar te helpen. We hebben samen een gezellige dag gehad en zijn van 11:00 tot 19:00 bezig geweest om alles te bezorgen. In totaal hebben we zeker 15km gewandeld. We waren allebei aan het eind van ons latijn aan het eind van de dag. Maar wel gezellig.

Zondag 22-08

Eerst maar eens lekker uitgeslapen. Wigdis was al met de meiden richting Roosendaal vertrokken om daar een rondje te gaan hardlopen. Mijn bedoeling was om ook een rustig rondje te gaan lopen en te kijken hoe mijn benen aanvoelen. Ik voelde me goed en dacht: Laat ik eens naar Roosendaal gaan lopen en de rest gaan verrassen. Dat liep anders. Tijdens het lopen voelde ik al wel dat het nog niet lekker zat. Nu was mijn tempo ook wel iets aan de hoge kant, 5:00/km. Uiteindelijk Roosendaal maar uit mijn hoofd gezet en er een kort rondje van te maken. Niet alleen mijn benen voelde moe, maar ook ikzelf was niet fit. Na 8,5km gestopt en mijn rust gewoon weer heerlijk gepakt. Nu echt wat meer rust pakken en hopen dat het snel beter gaat.

Grt Marko

Rust week

Afgelopen week heb ik een rust week genomen. Daarom is deze blog wat korter dan wat je gewend bent.

Waarom dan een rust week Marko?

Sinds anderhalve week, of iets langer, slaap ik al weinig en slecht. Hoe het komt weet ik niet, maar vervelend is het wel. In het begin gaat het dan nog wel goed met hardlopen, maar als dan het aantal kilometers in de week ook nog toeneemt gaat het lichaam toch protesteren. Zo ook bij mij. Nu ben ik af en toe best eigenwijs en ga dan toch proberen te lopen. Met als resultaat dat ik mijn trainingen niet helemaal meer af kon werken.

Nu ben ik aan het trainen voor de dam tot damloop in september en heb hiervoor een schema gemaakt wat ik altijd trouw probeer te volgen. Maar af en toe moet je toch naar je lichaam luisteren en de training even laten voor wat het is. Dat dus deze week maar gedaan en niet gelopen, maar alleen kracht en core training gedaan.

Op vrijdag heb ik dan weer de loopschoenen aangetrokken en ben op uitnodiging van Jaco richting Scherpenisse gereden om samen met hem weer eens een rondje te doen.
Het zou een wisselduurloop worden van 12,5km, oftewel elke kwartier 30 seconden versnellen naar het beoogd marathon tempo van Jaco. Hij gaat over een paar weken de marathon van Berlijn lopen en dit is één van zijn trainingen. Het was leuk weer eens op een ander plek gelopen te hebben en we hebben weer gezellig bij gekletst, want ook dat is belangrijk natuurlijk.

Zaterdag kreeg ik een berichtje van Fred of ik in de gelegenheid ben om maandag de training eventueel over te nemen. Dit doe ik graag en heb vakantie, dus geen probleem. Meteen gaan dan de raderen draaien om weer een leuke training te verzinnen. Enkele weken terug getipt door een mede loper dat het Krabbenbos aan de Welberg een leuke lokatie is. Hier had ik al eerder naar gezocht, maar niet kunnen vinden. Men heeft mij toen verteld waar ik precies moest zijn. Dus op zondag maar eens het parcours gaan verkennen. Hardlopend richting de Welberg en en daar het bos ingegaan. Een leuk rondje door het bos en daarna weer richting huis.

Ik merkte tijdens deze zondagrun dat mijn bovenbenen echt weer eens een massage nodig hebben. Ze voelden heel zwaar en het lijkt alsof ik nog steeds, al weken eigenlijk, spierpijn heb. Maar goed, toch naar huis gehobbeld en het ging gaandeweg toch weer wat makkelijker. Al met al toch 15,5km gelopen.

Bij thuiskomst Jan een berichtje gestuurd met mijn route en de vraag of ik het Krabbenbos had gevonden. En ja hoor, het was me gelukt. Er kan zelfs nog een lusje extra gelopen worden. Dus mocht ik maandag de training over moeten nemen heb ik een leuk rondje uitgezet.

Dit was eigenlijk de afgelopen week, dus echt een relatief rustige week. Komende week ga ik er weer tegen aan. Nog een kleine 5 weken en dan staan Wigdis en ik aan de start van de, voor mij de 6e, dam tot damloop.

Tot de volgende keer, Marko

Moeizaam weekje

Begin van afgelopen week ging goed, maar naarmate de week vorderde werd mijn slaap minder en het trainen dus ook steeds moeizamer. Uiteindelijk toch nog wel wat kilometers kunnen maken.

Maandag 02-08

De week begonnen met een duurloop van 65 minuten. Ik heb er voor gekozen om eens ergens anders te gaan lopen dan rondom huis. De auto gepakt en naar Bergen op Zoom gereden om daar via de Zoomweg richting de Belgische grens te lopen. Voordeel van dit stuk is dat het rechttoe rechtaan is en je dus eigenlijk niet verkeerd kunt lopen. Je loopt dan een heel stuk langs de Zoom, via de zogenaamde turfroute. Een speciaal fietspad dat van Bergen op Zoom naar Roosendaal loopt en te herkennen is aan de gele kleur. Het gemiddelde tempo wat ik aan heb gehouden was 4:50/km, dus een redelijk tempo. Fijn om hier gelopen te hebben en weer eens wat anders. In de middag kreeg ik een berichtje via de app-groep van de maandagavondgroep van Diomedon of ik de training over wilde nemen, omdat Fred verhinderd was. Even snel iets verzinnen dus. Een rondje gepakt in het poldergebied tussen Lepelstraat en Steenbergen, en zo’n 5 kilometer lang. Bedoeling was om 1 kilometer rustig te lopen en dan 30 seconden versnellen. Ik merkte al snel dat mijn benen hier geen zin in hadden en ook anderen hadden het best zwaar. We hebben het rondje afgemaakt op een rustig tempo en het hierbij gelaten. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Dinsdag 03-08

Dienst bij de brandweer en dat betekend dus weer een alternatieve triaining. Deze keer de armen en borst weer onder handen genomen.

Woensdag 04-08

Ook voor vandaag weer de vraag gehad of ik in de avond de training wilde verzorgen. Via de app-groep gevraagd wie er allemaal bij zijn en of er suggesties zijn om ergens een leuke ronde te lopen. ’s Ochtends eerst mijn eigen training afgewerkt, een intervaltraining van 14x 80 seconden versnellen in een tempo van gemiddeld 3:50/min. Lekkere en pittige training. ’s Middags naar de Welberg gereden om alvast parcoursverkenning te doen voor de avond training van Diomedon. Jammer genoeg kon ik de juiste plek niet vinden en moest dus een alternatief gaan verzinnen. Achteraf had ik Jan kunnen vragen naar de lokatie, maar dan doen we dat de volgende keer. Uiteindelijk een training gekozen in het buiten gebied van Steenbergen. Een heuvel training aan de Westlandselangeweg, 6x het viaduct van de A4 op en af. Dit bleek toch pittiger dan in eerste instantie gedacht, maar iedereen heeft het volgehouden. Daarna weer lekker op het fietsje terug naar huis.

Donderdag 05-08

Afgelopen nacht niet geslapen, mijn onderbenen deden wat pijn. Een beetje een zeurende pijn, komt door het vele lopen van de afgelopen dagen denk ik. Uiteindelijk uit bed gegaan en mijn benen gaan koelen. Gelukkig waren er de Olympische Spelen, dus had ik ook nog wat te doen. Het koelen hielp goed en na een half uurtje was de pijn al een heel stuk minder. Na 2,5 uur beneden te hebben gezeten maar weer naar bed gegaan, maar ook dat werkte niet en dus maar weer uit bed. Toch besloten mijn training maar wel te gaan doen, maar na 6,5 kilometer Wigdis gebeld om me op te komen halen. Normaal loop ik wel goed na een slechte nacht, maar helemaal niet slapen werkt ook voor mij niet. Jammer, dan maar op tijd naar bed vanavond.

Vrijdag 06-08

Op tijd naar bed gegaan, maar het heeft niet geholpen en dus weer weinig geslapen. Bij de brandweer een rustige krachttraining voor mijn benen gedaan die ik uiteindelijk toch wel voelde. En dan is er de olympische marathon voor de vrouwen om 23:00. Wat doe je dan? Ga je op tijd naar bed en kijk je de samenvatting of blijf je toch wakker? Ik heb voor het laatste gekozen, en genoten van deze marathon. Met moeite het einde kunnen zien, maar dan toch weer niet kunnen slapen. Erg vervelend allemaal, maar bijna vakantie.

Zaterdag 07-08

Vandaag geen training en lekker rustig aan doen, want vanavond staat de marathon voor de mannen op het programma. Wigdis ging samen met de beginnersgroep van Runnersworld Bergen op Zoom een snelle 5km lopen en ze heeft een nieuw pr gelopen, super natuurlijk. Om 00;00 zaten we samen voor de tv om de mannen marathon te kijken, maar dat duurde maar een half uur of we vielen al bijna in slaap. De opnameknop ingedrukt en naar bed en de volgende dag maar kijken.

Zondag 08-08

Vandaag een testloop van 15km op het tempo dat ik tijdens de Dam tot Damloop ook wil lopen, 4:20/km. Eerst een stukje warmlopen en daarna gas erop en eens kijken hoe het gaat. Er stond veel wind en dus mijn rondje zo gepland dat ik grotendeels wind mee zou hebben. Speciaal voor deze gelegenheid mijn Brooks Hyperion Elite 2 schoenen aangetrokken, want daar kun je snel op lopen zeggen ze. De eerste 3 kilometer ging dat ook goed, ook al was het wind tegen. Zodra ik wind mee kreeg was het gedaan, wat het precies was weet ik niet. Motivatie, temperatuur, wie zal het zeggen. Poging afgebroken en rustig aan terug naar huis gelopen, maar wel genoeg kilometers maken om op de 50km uit te komen deze week. En dat is gelukt. Komende week maar rustig aan doen en dan volgende week een nieuwe poging doen.

Voor diegenen die gaan, een hele fijne vakantie.